2024 Yılı B Sınıfı Ehliyet Düzenlemesi ve Motosiklet İthalatı
2024 yılı, Türkiye’deki motosiklet tutkunları için bir dönüm noktası olarak tarihe geçiyor. Resmi Gazete’de yayınlanan ve B sınıfı ehliyet sahiplerinin artık 125cm3 motor hacmine kadar olan motosikletleri kullanabilmesine olanak tanıyan düzenleme, bu alanda heyecan verici gelişmelere kapı aralıyor. Bu değişiklik, sadece motosiklet kullanıcıları için değil, aynı zamanda otomobil ehliyetine sahip milyonlarca vatandaş için de yeni bir fırsat anlamına geliyor.
Bu önemli gelişme, Türkiye’deki motosiklet pazarını yeniden şekillendiriyor. Artık daha geniş bir kitle, motosiklet kullanımının keyfini ve pratikliğini keşfetme imkanına sahip. Bu durum, özellikle yurt dışından motosiklet ithalatını artıracak gibi görünüyor.
Yeni ehliyet düzenlemesiyle birlikte, yurt dışından getirilen 125cm3 ve altı motosiklet modellerinin ithalatında bir artış bekleniyor. Bu gelişmeler, aynı zamanda Türkiye’deki motosiklet kültürünün de genişlemesine ve çeşitlenmesine zemin hazırlıyor.
Resmi Gazete Değişikliği ve B Sınıfı Sürücü Belgesine Yeni Düzenleme
18 Temmuz 1997 tarihli ve 23053 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Karayolları Trafik Yönetmeliği’nin 85’inci maddesine önemli bir ek yapıldı. Bu değişiklik, B sınıfı sürücü belgesi sahiplerini yakından ilgilendiriyor.
Yeni Eklenen Fıkra Ne Anlama Geliyor?
Bu yeni düzenlemeyle, B sınıfı sürücü belgesi sahipleri artık belirli şartları sağladıkları takdirde A1 sınıfı motosikletleri de kullanabilecekler. İşte bu şartlar:
- Deneyim Şartı: En az 2 yıllık B sınıfı geçerli sürücü belgesine sahip olmak.
- Sağlık Şartları: ‘Sürücü Adayları ve Sürücülerde Aranacak Sağlık Şartları ile Muayenelerine Dair Yönetmelik’te iki tekerlekli araçları kullanacaklar için aranan sağlık şartlarını taşımak.
- Geçmiş Sürücü Belgesi Kaydı: Başvuru tarihinden itibaren geriye doğru beş yıl içinde, 2918 sayılı Kanun gereğince sürücü belgesi geçici veya daimi olarak geri alınmamış olmak.
Nasıl Yararlanabilirsiniz?
Bu şartları sağlayan sürücüler, Millî Eğitim Bakanlığı Özel Motorlu Taşıt Sürücüleri Kursu Yönetmeliğinde belirtilen direksiyon eğitimi dersini tamamlayıp uygulama sınavında başarılı olmaları gerekiyor. Başarılı olanlar Millî Eğitim Bakanlığı tarafından düzenlenen A1 sınıfı sertifikasını alacak ve bu sertifika sürücü belgesi sistem kayıtlarına işlenecek.
Ticari Kullanım ve Sertifika İşleme
Yeni düzenlemeyle, ticari faaliyetlerde kullanılan motosikletler hariç olmak üzere, ülkemiz sınırları içinde A1 sınıfı motosikletler B sınıfı belge ile sürülebilir hale geliyor. Sürücüler, istemeleri halinde 2 yıl içinde bu sertifikalarını sürücü belgelerine işletebilirler.
Yetkinin İptali
Eğer bu koda sahip bir sürücü, belirtilen şartlardan herhangi birini kaybederse ya da 2918 sayılı Kanun gereği sürücü belgesi geri alınırsa, bu yetki otomatik olarak iptal edilecektir.
Bu değişiklik, sürücü belgesi sahiplerine yeni imkanlar sunarken, aynı zamanda güvenlik ve uygunluk açısından önemli düzenlemeler getiriyor. Sürücülerin bu yeni düzenlemelere dikkat etmeleri ve gerekli şartları sağlamaları büyük önem taşıyor.
Yurt Dışından Motosiklet İthalatı
Türkiye’ye motosiklet ithal etmeyi düşünüyorsanız, bu sürecin nasıl işlediğine dair önemli bazı noktaları bilmeniz gerekiyor.
Eski/Kullanılmış Motosiklet İthali Eski veya kullanılmış motosikletlerin Türkiye’ye ithali, belirli kurallar çerçevesinde yapılabilmektedir. İthalat Rejimi Kararı gereğince, eski ve kullanılmış motosikletlerin ithali için Ticaret Bakanlığı’ndan özel bir izin alınması gerekiyor. Bu izin, ithal edilecek motosikletin gümrük beyannamesine eklenmelidir. Bu noktada, ithalatçıların bu prosedürlere dikkat etmeleri önemlidir.
İthalat Kontrolleri Motosikletlerin ithalatı sırasında, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı veya bu bakanlığın yetkilendirdiği kurumlar tarafından yapılan kontroller önemlidir. Bu kontroller sonucunda düzenlenen uygunluk yazısı, gümrük beyannamesinin tescili sırasında aranır.
Gümrük Vergisinden Muaf Motosiklet İthali Bazı durumlarda, motosiklet ithalatı gümrük vergilerinden muaf olabilmektedir. Bu muafiyet, Türkiye’ye yerleşen kişilere, miras yoluyla motosiklet edinenlere ve Türkiye’de yaşayan malul ve sakat kişilere tanınmaktadır. Bu durumlarda, İthalat Rejimi Kararı uyarınca Ticaret Bakanlığı’ndan izin almak gerekli değildir.
Motosiklet İtlatında Tarife Tespiti;
Motosiklet ithalatında doğru GTİP (Gümrük Tarife İstatistik Pozisyonu) tarife tespiti, ithalat işlemlerinin başarılı ve yasalara uygun bir şekilde gerçekleştirilmesi için kritik bir öneme sahiptir. GTİP kodları, uluslararası ticarette ürünlerin sınıflandırılması ve tanımlanması için kullanılır. Bu kodlar, her bir ürünün gümrük tarifesi, vergilendirme oranları ve ticaret politikaları açısından doğru şekilde sınıflandırılmasını sağlar.
Motosiklet ithalatı söz konusu olduğunda, doğru GTİP kodunun belirlenmesi, ithal edilecek motosikletin türüne, teknik özelliklerine ve menşei ülkeye bağlı olarak değişiklik gösterir.
87.11 | Motosikletler (mopedler dahil) ve bir yardımcı motoru bulunan |
tekerlekli taşıtlar (sepetli olsun olmasın); sepetler: | |
8711.10 | – Silindir hacmi 50 cm3.ü geçmeyen içten yanmalı piston- |
lu motorlu olanlar | |
8711.10.00.00.11 | – – Mopedler |
8711.10.00.00.19 | – – Diğerleri |
8711.20 | – Silindir hacmi 50 cm3.ü geçen fakat 250 cm3. ü geçmeyen içten |
yanmalı pistonlu motorlu olanlar: | |
8711.20.10.00.00 | – – Skuterler |
– – Diğerleri : | |
8711.20.92 | – – – Silindir hacmi 50 cm3.ü geçen fakat 125 cm3.ü geçmeyenler |
8711.20.92.00.11 | – – – – Silindir hacmi 50 cm3.ü geçen fakat 80 cm3. ü geçmeyenler |
8711.20.92.00.19 | – – – – Silindir hacmi 80 cm3.ü geçen fakat 125 cm3.ü geçmeyenler |
Motosiklet İthalatında Vergiler;
Türkiye’de motosiklet ithalatı, devletin dış ticaret politikaları ve gümrük mevzuatına bağlı olarak gerçekleştirilen bir işlemdir. İthal edilen motosikletler için ödenmesi gereken gümrük vergisi, motosikletin tipi, motor hacmi ve değeri gibi çeşitli faktörlere göre belirlenir. Türkiye’deki gümrük vergisi oranları, ithalat işlemlerinin maliyetini önemli ölçüde etkileyebilir ve bu durum, ithal edilen motosikletlerin piyasadaki satış fiyatlarını doğrudan etkiler.
Genel olarak, Gümrük Vergisi oranları silindir hacmi 50 cm³’ü geçen ancak 125 cm³’ü geçmeyen motosikletler (GTİP numaraları: 8711.20.92, 8711.20.92.00.11, 8711.20.92.00.19) için değişiklik göstermektedir. Bu oranlar, farklı ticaret anlaşmalarına ve bölgesel gruplamalara göre belirlenmiştir. Aşağıda, çeşitli ülkeler ve bölge grupları için uygulanan Gümrük Vergisi oranları verilmiştir.
Ülke/Bölge Grubu | Gümrük Vergisi Oranı (%) |
AB, EFTA, İsrail, Makedonya, Bosna-Hersek, Fas, Filistin, Tunus, Mısır, Gürcistan, Arnavutluk, Kosova, Sırbistan, Karadağ, Şili, Morityus, Maldivler, Faroe Adaları, Güney Kore, Birleşik Krallık, Malezya, Singapur | %0 |
Venezuella | %0 |
Birleşik Arap Emirlikleri | %6 |
TPS OIC Ülkeleri | %6 |
EAGÜ (Ekonomik Avrasya Gümrük Birliği) | %0 |
ÖTDÜ (Özel Ticaret Düzenlemesi Ülkeleri) | %0 |
GYÜ (Gelişmiş Yatırım Ülkeleri) | %0 |
DÜ (Diğer Ülkeler) | %0 |
(Bu tablo, çeşitli ülkeler ve bölge grupları için silindir hacmi 50 cm³’ü geçen fakat 125 cm³’ü geçmeyen motosikletler için uygulanan Gümrük Vergisi oranlarını göstermektedir.)
Motosiklet İthalatında ÖTV;
İthalat sürecinde, Gümrük Tarife İstatistik Pozisyonu (GTİP) 8711 kodu altında sınıflandırılan motosikletler için uygulanan Özel Tüketim Vergisi (ÖTV), motosikletin motor silindir hacmine göre belirlenmektedir. Bu vergilendirme sistemi, motosiklet sektörüne yatırım yapmayı planlayan işletmeler ve bireyler için önemli bir maliyet unsuru oluşturmaktadır
Motor Silindir Hacmi | ÖTV Oranı |
250 cm³’ü Geçmeyenler | %8 |
250 cm³’ü Geçenler | %37 |
(GTİP 8711 Motosiklet İthalatında Uygulanan ÖTV Oranları Tablosu)
Motosiklet İthalatında Ek Mali Yükümlülük;
Motosiklet ithalatı, farklı ülkelerin gümrük politikalarına ve ek mali yükümlülüklere tabidir. Bu yükümlülükler genellikle CIF (Cost, Insurance, and Freight – Mal Bedeli, Sigorta ve Navlun) değeri üzerinden hesaplanan yüzdelik oranlarla ifade edilir. Aşağıdaki tabloda, çeşitli ülkelerin motosiklet ithalatı üzerine uyguladıkları ek mali yükümlülük oranları yer almaktadır. Bu oranlar, ithalatçılar ve uluslararası ticaret uzmanları için önemli bir referans noktası oluşturur.
Ülke | Ek Mali Yükümlülük (CIF %) |
Endonezya | 3.5 |
Ukrayna | 3.5 |
Vietnam | 3.5 |
Bolivya | 4.5 |
Cape Verde | 4.5 |
Moğolistan | 4.5 |
Paraguay | 4.5 |
Pakistan | 4.5 |
(Motosiklet İthalatı Ek Mali Yükümlülük Oranları)
Motosiklet İthalatında İlave Gümrük Vergisi;
Motosiklet ithalatı, özellikle belirli silindir hacimlerine sahip araçlar söz konusu olduğunda, çeşitli ülkeler ve ticaret blokları arasında farklı gümrük vergisi oranlarına tabi olabilir. Bu durum, uluslararası ticarette önemli bir faktördür ve ithalatçıların bu vergi oranlarını dikkate alması gerekir. Özellikle, silindir hacmi 50 cm³’ü geçen fakat 125 cm³’ü geçmeyen motosikletler için, Gümrük Tarife İstatistik Pozisyonu (GTİP) kodları 8711.20.92, 8711.20.92.00.11 ve 8711.20.92.00.19 altında sınıflandırılan araçlar Ek İlave Gümrük Vergisine sahiptir.
Üke/Bölge
|
GTİP Kodu
|
İlave Gümrük Vergisi (%) |
AB, EFTA, İSR, Mak, B-HER, FAS, Filistin, TUN, Mısır, GÜR., ARN., KOS, SIR, KAR, Şİ, Morityus, MLDV, F.ADA, G.KORE, BK, MLZ, SNG | 8711.20.92, 8711.20.92.00.11, 8711.20.92.00.19 | 0 |
Venezuella | 8711.20.92, 8711.20.92.00.11, 8711.20.92.00.19 | 0 |
Birleşik Arap Emirlikleri | 8711.20.92, 8711.20.92.00.11, 8711.20.92.00.19 | 20 |
TPS OIC Ülkeleri | 8711.20.92, 8711.20.92.00.11, 8711.20.92.00.19 | 20 |
EAGÜ | 8711.20.92, 8711.20.92.00.11, 8711.20.92.00.19 | 20 |
ÖTDÜ | 8711.20.92, 8711.20.92.00.11, 8711.20.92.00.19 | 20 |
GYÜ | 8711.20.92, 8711.20.92.00.11, 8711.20.92.00.19 | 20 |
DÜ | 8711.20.92, 8711.20.92.00.11, 8711.20.92.00.19 | 20 |
(Motosiklet İthalatında İlave Gümrük Vergisi Tablosu)
Motosiklet İthalatında TRT Bandrol Vergisi;
Motosiklet ithalatı yapılırken dikkate alınması gereken önemli vergi unsurlarından biri de TRT Bandrol Vergisidir. Bu vergi, ithal edilen motosikletlerin teknik özelliklerine ve sınıflandırmalarına göre değişiklik göstermektedir. Özellikle GTİP (Gümrük Tarife İstatistik Pozisyonu) 87.11 kategorisinde yer alan motosikletler için uygulanan TRT Bandrol Vergisi oranı, ithalat sürecinin maliyet analizinde önemli bir yer tutmaktadır.
GTİP Kodu | Ürün Tanımı | TRT Bandrol Vergisi Oranı |
87.11 | Motosikletler | %0,80 |
Motosiklet İthalatında KKDF Vergisi olarak;
KKDF, genellikle döviz üzerinden yapılan işlemler için uygulanır. Fonun amacı, döviz kazandırıcı faaliyetlerde bulunan şirketler ve bireyler tarafından yurt dışına çıkarılan kaynakların bir kısmını Türkiye’ye geri kazandırmaktır bu kapsamda motosiklet ithalatında vergi alınmaktadır.
Vergi Türü | Uygulama Alanı | Oran (%) |
KKDF Vergisi | Motosiklet İthalatı | 6 |
Motosiklet İthalatında Gerekli Belgeler
Motosiklet ithalatı, birçok ülkede belirli düzenlemelere ve gerekliliklere tabi bir işlemdir. Bu süreç, genellikle gümrük mevzuatı, güvenlik standartları ve çevresel düzenlemeler gibi konuları içerir. Bu kapsamda;
Gümrük Beyannamenin tescil kapsamı; Serbest Dolaşıma Giriş Rejimine dahil olan araçlar için sunulan gümrük beyannamelerinin kayda alınması sürecinde, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından veya bu yetkiyi devrettiği kurumlarca gerçekleştirilen kontroller sonucu verilen fiziksel ya da elektronik uygunluk belgeleri, gümrük idarelerince zorunlu tutulmaktadır. Bu prosedür, ‘Karayolu Taşıt Araçlarının İthalatına İlişkin Tebliğ (İthalat: 2024/7)’ adlı yönetmeliğe dayanmaktadır.
Model Beyanı: Elektrikli scooterlar için, Gümrük Tarife İstatistik Pozisyonu (GTİP) 8711 kapsamında yeni bir düzenleme yapılmıştır. Bu düzenlemeye göre, BİLGE Sistemi’nde ilgili GTİP numaraları altında gümrük beyannamesi yapıldığında, beyannamenin kalemler ekranında scooterların marka ve model bilgilerinin beyan edilmesi artık zorunlu hale getirilmiştir. Ayrıca, bu bilgiler beyan edilmeden beyanname tescil işleminin yapılamayacağı bir teknik engelleme sistemi devreye sokulmuştur. Bu düzenleme, Gümrükler Genel Müdürlüğü tarafından 11 Ağustos 2023 tarihli 88061321 sayılı yazı ile bildirilmiştir.
Menşe Şahadetnamesi : Menşe Şahadetnamesi, eşyanın damping, kota, koruma ve ülke bazlı gözetim gibi ticaret politikası önlemleri, ilave gümrük vergileri veya başka mali yükümlülükler altında olması durumunda, bu önlemlerin veya mali yükümlülüklerin uygulanmamasını sağlamak için kullanılır. Bu belge, eşyanın ilgili önlemlere tabi bir ülkeden gelmediğini, ya da başka bir ülkede yapılan değişiklikler veya işlemler sonucu o ülkenin menşeli olarak kabul edilmediğini gösterir. Ayrıca, Dünya Ticaret Örgütü üyesi olmayan ülkeler için belirlenen gümrük vergisi oranları, İthalat Rejimi Kararı’nın eki listelerinde ‘Diğer Ülkeler’ sütununda belirtilen oranlardan daha yüksekse, eşyanın Dünya Ticaret Örgütü üyesi bir ülkeden geldiğini kanıtlamak için de kullanılır. Menşe Şahadetnamesi, menşe ülkenin veya ihracatçı ülkenin yetkili makamları tarafından düzenlenir. Bu uygulama Gümrük Kanunu’nun 38. maddesine dayanmaktadır.
Gözetim: Bu düzenleme, ithal edilen tüm ürünler için geçerlidir ve ülke farkı gözetmez. Ancak, Tebliğ’de belirtilen gümrük değerinin altındaki birim değerlere sahip ürünler hariç tutulur. İthalatın kontrolü için Ekonomi Bakanlığı’nın (İthalat Genel Müdürlüğü) çıkardığı bir gözetim belgesi gereklidir. Bu belge, gümrük beyannamesi sırasında ilgili gümrük idaresi tarafından talep edilir ve bir kopyası gümrük beyannamesine eklenir. Gözetim belgesinin geçerlilik süresi altı aydır. Bu bilgiler, “İthalatta Gözetim Uygulanmasına İlişkin Tebliğ (No: 2015/5)’ e dayanmaktadır.
Motosikletlerin “Model Yılı/İmal Yılı” ve “Eski” Tanımı Hakkında; 2011/12 numaralı SGM Tebliğine göre, motorlu araçların model yılı, üretici tarafından aracın montajının tamamlandığı ve sevke hazır hale geldiği yıl olarak belirlenen uygunluk belgesindeki imalat yılını temel alır. Bu bağlamda, 01 Ocak 2013 tarihinden itibaren, bir önceki yılın son dört ayında üretilen ve Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı veya bu konuda yetkilendirilmiş kurumlar (örneğin Türk Standartları Enstitüsü) tarafından belirlenen/doğrulanan 87.01, 87.02, 87.03, 87.04, 87.05 ve 87.11 gümrük tarife pozisyonlarındaki otomotiv ürünlerinin kullanılmamış, yenileştirilmemiş, kusursuz ve eskimemiş olduğu sürece, dış ticaret ve ilgili diğer mevzuatlara uygun şekilde gerekli belgeler ve izinler alınmak şartıyla, bunların ertesi yılın ilk dört ayı içinde ithal edilmesine izin verilir. Ayrıca, motorlu taşıt araçlarının eski, kullanılmış, yenileştirilmiş, kusurlu veya eskimiş olmaması ve 300 kilometreden az yol kat etmiş olması şartları sağlandığında, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı veya yetkilendirilmiş kurumlar (Türk Standartları Enstitüsü gibi) tarafından onaylanırsa, Ticaret Bakanlığı’ndan ayrıca izin alınmadan ilgili gümrük müdürlükleri tarafından ithalat işlemleri tamamlanabilir.
Serbest Dolaşıma Giriş; Türkiye, motorlu kara taşıtlarının ithalatı ve ihracatı için belirli gümrük müdürlüklerini yetkilendirmiştir. Bu süreç, araçların ülkeye girişi ve çıkışı sırasında uyulması gereken gümrük mevzuatı ve prosedürlerinin uygulanmasını kapsar. Serbest dolaşıma giriş işlemleri, araçların Türkiye pazarına resmi olarak giriş yapmasını sağlar ve bu işlemler sırasında çeşitli vergi, harç ve gümrük kontrolleri yapılır. Motosiklet İthalatı kapsamında ilgili gümrük müdürlükleri Gümrük Genel Tebliği (Gümrük İşlemleri) (Seri No: 94)’ te belirtilmiştir.
Gümrük Müdürlüğü | Konum |
Yeşilköy Gümrük Müdürlüğü | İstanbul |
Gebze Gümrük Müdürlüğü | Kocaeli |
İzmir Gümrük Müdürlüğü | İzmir |
İzmit Gümrük Müdürlüğü | Kocaeli |
Mersin Gümrük Müdürlüğü | Mersin |
Derince Gümrük Müdürlüğü | Kocaeli |
Giresun Gümrük Müdürlüğü | Giresun |
Dilovası Gümrük Müdürlüğü | Kocaeli |
Yalova Gümrük Müdürlüğü | Yalova |
Haydarpaşa Gümrük Müdürlüğü | İstanbul |
ÖTV Muafiyeti; Özel Tüketim Vergisi Kanunu’nun (II) numaralı listesinde belirtilen, kayıt ve tescil gerektiren özel araçlar için, yüzde 90 veya daha yüksek oranda engelli olan kişiler tarafından, kişisel kullanım amacıyla ve engellilik durumlarına uygun özel donanımlar ekletilerek alınması durumunda, bu araçların ilk alımında beş yılda bir kez olmak üzere vergiden muaf tutulması söz konusudur.
Bu geniş kapsamlı düzenleme ve bilgilendirmeler ışığında, 2024 yılında Türkiye’deki B sınıfı ehliyet sahipleri için motosiklet kullanımı önemli bir dönüşüm geçirmektedir. Yeni ehliyet düzenlemesi, 125cm3’e kadar motor hacmine sahip motosikletleri kullanma imkânı sunarak, hem motosiklet kültürünü genişletiyor hem de daha fazla insanın bu deneyimi yaşamasına olanak tanıyor. İthalat süreçlerindeki gelişmeler ve güncellenen vergi düzenlemeleri ise, yurt dışından motosiklet getirmeyi planlayanlar için önemli bilgiler sunuyor. Bu değişiklikler, motosiklet kullanımını ve ithalatını kolaylaştırırken, aynı zamanda güvenlik, sağlık ve uygunluk standartlarını da gözetiyor. Sizlerde süreçlerle ilgili daha fazla bilgi almak ve uzman ekiplerimizle birlikte ithalatta bulunmak isterseniz bizlere ulaşmayı ve bültenimize abone olmayı unutmayın.